Tetracyklin

Hvordan virker Tetracyklin?

Tetracyklin (tetracyklin, oxytetracyklin og doxycyklin) er antibiotika, som hæmmer bakterievækst. De dæmper og betændelseslignende tilstande, som ikke er fremkaldt af bakterier. Tetracyklin anvendes bl.a. til behandling af acne og lignende hudlidelser. Tetracyklin bindes til kalk (fx. i mælkeprodukter), jern, zink, magnesium og aluminium (fx. i syreneutraliserende medicin). Samtidig indtagelse af tetracyklin og disse stoffer medfører, at tetracyklin ikke opsyges i tarmen, og virkningen nedsættes/udebliver.

Hvordan tages Tetracyklin?

I tabletform 1-2 gange daglig med van og sammen med et let måltid uden mælk og lignende. Mælkeproduker kan indtages 1-3 timer før eller efter tetracyklintabletterne, uden at tetracyklinbehandlingen påvirkes.

Tetracyklin og anden medicin

Under antibiotikabehandlingen for infektion med pinicillin og lignende præparater bør tetracyklinbehandlingen stoppes, og den kan senere genoptages. Roaccutan® og Neotigason® må ikke tages under tetracyklinbehandlingen. Blodfortyndende medicin (Coumarin® og lignende) må kun efter aftale med lægen tages sammen med tetracyklin.

Birvirkninger

Tetracyklin ændrer også tarmens naturlige bakterieflora. Denne ændring kan give forbigående luft i maven eller let forstoppelse/diaré. Kommer der betydelige og længerevarende diaré, bør tetracyklinbehandlingen stoppes og hudlægen kontaktes. Hos kvinder kan tetracyklin ligesom andre antibiotika medføre ændring i skedens bakterieflora med overvækst af gærsvampe. I enkelte tilfælde viser det sig som svie og udflåd, der kræver svampebehandling. Tal med hudlægen herom. I sjældne tilfælde ses øget lysfølsomhed med udslæt.

Prævnetion, graviditet og amning

Kvinder, der tager p-piller, kan risikere, at p-pillerne ikke er sikre den første måned under tetracyklinbehandlingen. I denne periode bør p-piller suppleres med anden form for svangerskabsbeskyttelse, samtidig med at p-pillebehandlingen fortsættes. Tetracyklin må ikke tages under graviditet og amning. Under langvarig tetracyklinbehandling tilrådes vitamintilskud med almindelig multivitamin.